Friday, April 17, 2009

Tembok Batu Kembali...

Sambungan dari post yang lepas.

Kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi. Kini pemuda tersebut telah berkahwin dan mempunyai seorang anak lelaki yang telah remaja dan mewarisi sifat pemarah yang lebih teruk dari bapanya. Semakin hari sifat pemarah si anak semakin menjadi-jadi. Si bapa mendapat satu idea dan setelah memilih hari yang paling sesuai, dia mengajak anaknya balik ke kampung tempat dia dibesarkan dahulu.

Dalam perjalanan yang sememangnya dirancang oleh si bapa, tiada ahli keluarga lain yang turut bersama mereka berdua. Si bapa memulakan bicaranya, "anakku sifat marah itu berasal daripada syaitan, kerana syaitan itu dijadikan daripada api". "Ya bapa, saya cukup jelas dengan semua itu, ustazah di sekolah pun selalu mengingatkan kami tentang sifat marah dan cara mengawalnya. Tapi, bila marah tu datang, saya dah tak ingat apa-apa dah. Hati saya sakit sangat, saya cuma rasa nak lepaskan apa yang saya rasa supaya hati saya boleh tenang kembali." kata si anak dengan panjang lebar bagi menegaskan pendiriannya. "Benarkah kamu boleh jadi tenang selepas marah? berapa lama ketenangan itu akan bertahan? Ehmmm mungkin kamu tidak mengerti betapa dahsyatnya kesan amarah ini, mari bapa ceritakan satu kisah pada kamu" kata si bapa setelah mendapati nasihatnya sukar untuk asimilasikan oleh si anak. Si bapa menceritakan kisah "terlajak kata... kena paku" tanpa diketahui oleh si anak yang pemuda dalam kisah tersebut adalah bapanya sendiri.

Ketika si anak termenunng menghadamkan kisah yang didengarnya sebentar tadi, mereka pun sampai ke destinasi yang di tuju. Mata si anak terus terpaku pada tembok batu yang terletak di hadapan rumah datuknya itu. Selama ini tak pernah pun dia ambil peduli keadaan tembok batu tersebut, tapi hari ini hatinya seolah-olah terpanggil untuk mendekati dan meneliti tembok batu itu dengan lebih dekat. " Tembok ini dahulunya sangat cantik dan sempurna, 20 tahun yang lepas, kemarahan telah menjadikan tembok ini cacat sehingga ke hari ini". Tersentak si anak daripada lamunannya apabila termendegar suara bapanya yang tiba-tiba muncul di belakangnya" Mengapa tidak ditukarkan saja dengan yang baru?, sedangkan datuk mempunyai harta yang banyak, kalau sekadar menggantikan tembok ini dengan yang lebih canggih dengan fesyen terkini, takkan menjadi masaalah buat datuk, kan bapa?". Si anak yang masih tidak memahami maksud maksud tersirat kata-kata bapanya itu bertanya bertubi - tubi.

"Anakku..." si bapa berkata dengan tenang sambil senyum dan merenung ke dalam mata anaknya itu. " Tembok ini umpama hati - hati orang yang telah bapa sakiti ketika marah, dengan hanya menggunakan duit, tembok ini boleh digantikan dengan yang 1000x lebih cantik. Tapi anakku... bolehkah kita menggantikan hati manusia yang kita sakiti itu dengan hati yang baru?. Hati yang luka boleh di ubati, tapi parutnya akan kekal abadi. Hati kalau ingin diganti badannya bukanlah orang yang sama lagi. Sanggupkah kita berpisah dengan orang yang kita sayangi semata-mata untuk mendapat kepuasan selepas marah? benarkah kita akan puas selepas melepaskan kemarahan?atau ianya akan memusnahkan lagi kehidupan kita? Lihatlah tekad datuk kamu yang masih mengekalkan tembok batu yang dibinanya bersama moyang kamu ini. Walaupun buruk, walaupun pecah, tembok batu yang 1000x lebih cantik dari tembok ini takkan dapat menggantikan nilai kenangan ketika dia dan bapanya sama-sama mengalirkan peluh menyiapkannya".

Kadangkala kemarahan menyebabkan kita melukai hati orang yang kita sayangi. Ketika marah sifat sayang ditolak jauh ke tepi, kerana benci menguasai diri. Apabila hati telah terluka, perasaan marah pun beransur reda, adakah kita masih orang yang sama?

Kita marah kerana hati kita terluka, kalau marah dilepaskan, satu lagi hati akan terluka, gagal mengawal kelukaan, kita akan marah, yang bila dilepaskan, satu lagi hati terluka. Berapakah bilangan hati yang perlu terluka sebelum kemarahan reda sepenuhnya?

Marah lebih baik daripada dendam? Adakah marah kerana dendam atau dendam kerana marah? Marah kerana terkilan atau terkilan kerana marah? Adakah marah akan menghilangkan dendam? atau dendam akan tetap dendam walaupun marah!

P/S: Marah itu daripada api, haruskah aku simbah orang yang tengah marah dengan sebaldi air? atau campak dia masuk kedalam kolam mandi supaya padam api amarahnya itu.
Ish ish ish, aku pun kopius nih! Kalau aku dah termarah, ape yang boleh aku buat? hhmmm

No comments: